CONTINUING TRAINING AND CONSTRUCTION OF CONCEPTS ABOUT LITERACY AND LITERACY
CONTINUING

Palavras-chave

Literacy; Literacy; Continuing Training; Language; Writing

Como Citar

Portos Rodrigues, C. ., & José Pereira, B. (2024). CONTINUING TRAINING AND CONSTRUCTION OF CONCEPTS ABOUT LITERACY AND LITERACY. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 5(01), 421–432. https://doi.org/10.51249/gei.v5i01.1926

Resumo

Literacy and literacy are constant concepts in the daily life of the teacher who introduces the first contact with reading and writing into the student's life. These concepts differ in the context of the appropriation of language and writing, but one complements the other. Due to the confusing understanding of the effect of these two concepts, continuing education appears as a bridge of clarification and job training for the education professional with resources that promote both the student's performance in writing, reading and understanding. With the aim of demonstrating the main difficulties of the literacy teacher in the pedagogical process of literacy, when inserted into literacy and the importance of continued training for clarification and qualification of the same, the present work proposes to expose and discuss the proposals of some training programs , in the light of the theories of (SOARES, 2003), (FREIRE, 1989), (FALSARELLA, 2004), among others, aiming to improve the training of literacy teachers and their interaction with new literacy methodologies.

https://doi.org/10.51249/gei.v5i01.1926
CONTINUING

Referências

BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. 4. Ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BETTELHEIM, B. A. Psicanálise dos contos de fadas. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.

BATISTA. Patrícia Barros Soares. Educação inclusiva: memórias e percursos / Patrícia Barros Soares Batista, Luciana Prazeres Silva, Maria Carolina da Silva Caldeira (Org.). - Belo Horizonte: Centro Pedagógico, UFMG, 2021.

FALSARELLA, Ana Maria. Formação continuada e prática na sala de aula: os efeitos da formação continuada na atuação do professor. Campinas, SP: Autores associados, 2004 –(Coleção Formação de Professores).

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados, 1989.

KATO, Mary. No mundo da escrita: uma perspectiva psicolingüística. São Paulo: Ática, 1986. (Série Fundamentos)

OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos de. L. S. Vygotsky: algumas idéias sobre desenvolvimento e jogo infantil. São Paulo: FDE, 1994, p. 43-46.

SILVEIRA, Rosilene de Fátima Koscianski da. A contribuição da literatura no processo de alfabetização e letramento: uma reflexão mediada pelo olhar da criança. Criciúma: Ed. do Autor, 2008.

SPERRHAKE, Renata. TRAVERSINI, Clarice. Os critérios do Censo produzindo estatísticas de alfabetização: gerenciar o risco e inventar pessoas. Estatística e Sociedade, Porto Alegre, p.142-156, n.2 nov. 2012.

SOARES, Magda. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Rev. Bras. Educ. nº 25 Rio de Janeiro jan./abr. 2004.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Métricas

Carregando Métricas ...