EDUCATIONAL INNOVATION TO REDUCE THE IMPACT OF THE COVID-19 PANDEMIC ON TEACHING THE PORTUGUESE LANGUAGE IN THE 8TH YEAR OF ELEMENTARY EDUCATION, IN A PUBLIC STATE SCHOOL IN MANAUS
PDF

Palavras-chave

Education, Pandemic, Portuguese Language.

Como Citar

Mendes Gandra, H. . (2024). EDUCATIONAL INNOVATION TO REDUCE THE IMPACT OF THE COVID-19 PANDEMIC ON TEACHING THE PORTUGUESE LANGUAGE IN THE 8TH YEAR OF ELEMENTARY EDUCATION, IN A PUBLIC STATE SCHOOL IN MANAUS. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 5(06), 192–205. https://doi.org/10.51249/gei.v5i06.2319

Resumo

This article aims to analyze the educational innovations developed by Portuguese language teachers in the final years of Elementary School, during the Covid 19 pandemic, and the difficulties faced by teachers in relation to the use of digital technologies in the pandemic context. In this sense, we developed qualitative research, of an exploratory nature, using as an instrument for data generation a form built, on the social network Whatsapp, for teachers from the state public network in the city of Manaus, capital of Amazonas. Furthermore, our analyzes point out the difficulties and innovations that teachers and students have suffered with the constant changes imposed by the remote teaching context with the coronavirus viral pandemic. The transformation scenario, caused by the Covid-19 pandemic, challenged both authorities and teachers in the public network of the state of Amazonas and, consequently, its capital Manaus, caused new reflections related to the use of digital educational resources to emerge in pedagogical planning. This research aims to analyze the educational innovations developed by Portuguese language teachers in Elementary School, during the Covid-19 pandemic. There was recurring concern among teachers, managers and pedagogues at all levels of education in the search for methods, techniques and activities capable of engaging students and promoting teaching appropriate to the online modality required. Despite the technological apparatus offered by the Department of Education and Sports, the joint action of students, parents and teachers, many challenges made teaching the Portuguese language difficult.

https://doi.org/10.51249/gei.v5i06.2319
PDF

Referências

Portuguesa: possibilidades e limitações do ensino aprendizagem, 2020. Disponível em: http://www.pearltrees.com/u/173401560-possibilidades-aprendizagem. Acesso em 26/01/22.

Fullan, M. (2016). The New Meaning of Educational Change (5th edition). New York: Routledge.

SEDUC. Governo do Amazonas dá início ao programa ‘Aula em Casa’, com conteúdo na internet e TV aberta para 180 mil alunos da rede estadual. Disponível em <http://www.amazonas.am.gov.br/2020/03/governo-do-amazonas-da-inicio-ao-programa-aula-em-casa-com-conteudos-na-internet-e-tv-aberta-para-180-mil-alunos-da-rede-estadual/>. Acesso em 23/01/2022.

Jesus, Pedro; Azevedo, Joaquim. Inovação educacional. O que ê? Porquê? Onde? Como? Revista Portuguesa de Investigação Educacional, n.º 20, 2020, pp. 21-55. Disponível em: https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2020.9683

Revista Eletrônica Engenharia Viva 1 (2014) Estéfano Vizconde Veraszto, Dr. estefanovv@cca.ufscar.br, Inovação Tecnológica e Educação: Estudos Preliminares para a Construção de Indicadores de Interatividade em uma Perspectiva de Aprendizagem Colaborativa DCNME/CCA/UFSCar, Brasil. Disponível em: http://docplayer.com.br/16009998-Revista-eletronica-engenharia-viva-1-2014-47-54-estefano-vizconde-veraszto-dr-estefanovv-cca-ufscar-br-dcnme-cca-ufscar-brasil.html #google_vignette.

Santos, Vanessa Sardinha dos. “Pandemia”; Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/doencas/pandemia.htm. Acesso em 23 de fevereiro de 2022.

Schueler Paulo. O que é uma pandemia. Disponível em: <https://www.bio. fiocruz.br/index.php/br/noticias/1763-o-que-e-uma-pandemia>. Acesso em 22/02/2022;

Tavares, F. (2018). O conceito de inovação em educação: uma revisão necessária. Educação, Revista da UFSM, 44, 1-19.

VILARINHO, Sabrina. “Língua Portuguesa”; Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/portugues/lingua-portuguesa.htm. Acesso em 06 de novembro de 2024.

Ferreira. Leonardo & Vieira Rafael dos Santos. Cotidiano Escolar e Pandemia De covid-19 na Amazônia. Disponível em: <https://periodicos.furg.br/momento /article/view/13216/9027>. Acesso em 23/01/2023

SEDUC. Aula em casa. Disponível em: < http://aulaemcasa.am.gov.br/?page_id=2693>. Acesso 03 de abril de 2020

RELVAS, Marta. Neurociência aplicada à Educação Integral: o que todo educador precisa saber. Disponível em: < https://antigo.plannetaeducacao.com.br/portal/metodologias-ativas/a/566/neurociencia-aplicada-a-educacao-integral-o-que-todo-educador-precisa-saber>.

SIGNIFICADOS. Educação. Disponível em: < https://www.significados.com.br/educacao/>

MPBA. Conceito legal de educação. Disponível em: https://www.mpba.mp.br/sites/default/files/biblioteca/educacao/organizacao_e_estrutura_da_educacao_brasileira/educacao_conceito_legislacao.pdf

Brito, Marcelo Silva de. O uso de aplicativo de celular no ensino de ciências em escola do campo: um enfoque no desenvolvimento de ensino aprendizado dos alunos do 9ª ano na disciplina de ciências escola estadual prof.ª Maria Antônia Zangarini Ferreira. Disponível em: <https://www.uniara.com.br/legado/nupedor/nupedor_2018/10/10_Marcelo_Brito.pdf>

Bettio, Maíra Althoff De. Ensino da Língua Português. Disponível em: < https://www.infoescola.com/pedagogia/ensino-da-lingua-portuguesa/>

Observatório - Movimento Pela Base. Com a BNCC, o que muda na prática?. Disponível em: < https://observatorio.movimentopelabase.org.br/basico/com-a-bncc-o-que-muda-e-o-que-muda-na-pratica/>

Downloads

Não há dados estatísticos.

Métricas

Carregando Métricas ...