THE TEACHER'S ROLE AS A PEDAGOGICAL COORDINATOR AND ITS OBSTACLES
PDF (Português (Brasil))

Keywords

School. Society. Coordinator. Foundation of the School.

How to Cite

Ramos Pereira de Souza, D. ., Alexandre Agreli de Lira Miranda, R. ., da Silva Costa, J. ., Marcia de Mendonça Oliveira, G. ., Aparecida Santos da Silva, M. ., Wilker da Silva, J. ., de Gouvêa Caldas, G. ., Maria do Nascimento Domingos, R. ., & Maria Alves, I. . (2025). THE TEACHER’S ROLE AS A PEDAGOGICAL COORDINATOR AND ITS OBSTACLES. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 6(03), 218–237. https://doi.org/10.51249/gei.v6i03.2534

Abstract

Since society is changeable, fluid and tangible, social reality must be constantly observed. Thus, if we consider that the school is a space of socialization, a space where one of the first contacts and interactions of the child in society occurs. It is within this framework that the coordination becomes practical for solving problems and seeking results in the teaching-learning process. The article aims to discuss the difficulties faced by the pedagogical coordinator. And in this line of research it was in the interest of the researcher to discuss the social function of the school, the attributions of the pedagogical coordinator and its consequent need for adaptation. The methodology adopted was the bibliographic review of the digital material of the academic databases.

https://doi.org/10.51249/gei.v6i03.2534
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; MORAN, José Manuel (orgs.). Integração das Tecnologias na Educação. Salto para o futuro. Brasília: MEC, Seed, 2005.

BRASIL, Ministério da Educação. Referenciais Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998, v.1, 2, 3.

BRASIL. Referência curricular nacional para educação infantil. Brasília, DF, 1998.

BRASIL. MEC - 1998. Referencial Curricular Nacional para Educação Infantil. Conhecimento de Mundo. Volume 3.

CAVALCANTE, Zélia. Arte na sala de aula. Porto Alegre: Artes médicas, 1995.

FERREIRA, Naura Syria Capareto. Supervisão educacional: uma reflexão crítica. Petrópolis: Vozes, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

PIAGET, Jean. Psicologia e pedagogia. Rio de Janeiro: Forense, 1970.

VIGOTSKI, L. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

HOFFMANN, Jussara Maria Lerch. Avaliação Mediadora: Uma Relação Dialógica na Construção do Conhecimento. Disponível em: http://crmaricovas.sp.gov.br. Acesso em: 16 de agosto. 2024.

KRAMER, S. (Org.). Com a pré-escola nas mãos. Uma alternativa curricular para a educação infantil. 6. ed. São Paulo: Ática, 1993.

HOFFMANN, J. Avaliação na pré-escola: um olhar sensível e reflexivo sobre a criança. Porto Alegre: Mediação, 1996.

HOFFMANN, Jussara. Avaliar para promover. 2. ed. Porto Alegre: Editora Mediação, 2002.

Avaliação Mediadora: educação e realidade. 17. ed. Porto Alegre: Editora Mediação, 1998.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 11. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

NICOLAU, Marieta Lúcia Machado. A Educação Pré-Escola: fundamentos e didática. 10. ed. SP: Ática, 1999.

NOGUEIRA, Nilbo Ribeiro. Pedagogia dos Projetos: Uma Jornada Interdisciplinar Rumo ao Desenvolvimento das Múltiplas Inteligências. 7. ed. São Paulo, Brasil: Érica, 2010.

SANTOMÉ, Jurjo Torres. Globalização e Interdisciplinaridade. Porto Alegre, Brasil: Artmed, 1998.

SILVA, Wandeci Barbosa da. A contribuição da psicomotricidade o 1º ano do ensino fundamental. Universidade Candido Mendes. Monografia de Pós-Graduação Latu-sensu. Rio de Janeiro, 2010. Disponível em: http://www.avm.edu.br/docpdf/monografias_publicadas/T205562.pdf Acesso em: 13/08/2024.

SAVIANI, Dermeval. Educação: do senso comum à consciência filosófica. Campinas: Autores Associados, 1980.

SOARES, Kátia Cristina Dambiske. A formação continuada dos professores da escola pública, Curitiba, 20

VYGOTSKY, Lev S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

ZALENISK, A.; KETS DE VRIES, M. O poder e a mente empresarial. São Paulo: Pioneira, 1981.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...