Resumo
The research discusses sports activity in school education, as well as contributions related to the cognitive and social aspects of students. It is based on the relevance that the practice of sport can contribute to the training of students. The objective is to discuss the limits and convergences of sports practice in school physical education, in an attempt to understand the influences of sports practice in school physical education for the social development of students. The research is bibliographic with qualitative aspects, the contributions were based on authors such as: Dias Et. Al. (2018), Common National Curriculum Base (2018), Gonzalez and Pedroso (2012), Almeida (2018), among others that covered the theme. As a result of the study, we revealed that sports practice positively influences the social, body and cognitive development of students, however, the limits were scored in the need for some schools to provide physical spaces and equipment suitable for sports, as well as if possible the school provide an assistant to the physical education teacher especially in school events and tournaments of sports activities outside the school.
Referências
ALMEIDA, ET.AL. Importância dos jogos cooperativos com alunos em situação de vulnerabilidade social: uma proposta para ampliar a percepção ambiental na escola. In: FERREIRA JÚNIOR, ADALBERTO. Desdobramentos da educação física escolar e esportiva. Ponta Grossa (PR): Atena Editora, 2018. Disponível em: https://www.atenaeditora.com.br/wp-content/uploads/2018/10/E-book-Desdobramentos-da-Educa%C3%A7%C3%A3o-F%C3%ADsica.pdf >. Acesso em: 20 ago. 2020.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular-BNCC. Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017.
_______. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, Casa Civil, 1996. Disponível em:< https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm >. Acesso em: 18 ago. 2020.
DIAS, FABIANO, ET.AL. Formação esportiva de crianças e adolescentes: entre a agressividade e a violência. In: FERREIRA JÚNIOR, ADALBERTO. Desdobramentos da educação física escolar e esportiva. Ponta Grossa (PR): Atena Editora, 2018. Disponível em: <https://www.atenaeditora.com.br/wp-content/uploads/2018/10/E-book-Desdobramentos-da-Educa%C3%A7%C3%A3o-F%C3%ADsica.pdf >. Acesso em: 20 ago. 2020.
GALATTI, Larissa Rafaela. Pedagogia do esporte: O livro didático como um mediador no processo de ensino e aprendizagem dos jogos esportivos coletivos. Campinas, SP: UNICAMP, 2006. (Dissertação de Mestrado). Disponível em:< http://www.fundesporte.ms.gov.br/wp-content/uploads/2017/03/JEC-Pedagogia-do-Esporte-processo-de-ensino-e-aprendizagem.pdf>. Acesso em: 16 ago. 2020.
GONZALEZ, Natalia Muniz Calos Augusto M. De Queiroz, PEDROSO. Esporte como conteúdo da Educação Física: a ação pedagógica do professor. Efdeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, Ano 15, Nº 166, Março de 2012. Disponível em < Http://www.efdeportes.com/ > Acesso em: 22 ago. 2020.
SOARES, Jorge Alexandre Pereira, ANTUNES, Hélio Ricardo Lourenco, AGUIAR, Célia Fernanda dos Santos. Prática desportiva e sucesso escolar de moças e rapazes no ensino secundário. Funchal, Portugal: Departamento de Educação Física e Desporto, Universidade de Madeira. Revista Brasileira de Ciência e Esporte nº 37 (1) p.20-28, 2015. Disponível em:< https://www.scielo.br/pdf/rbce/v37n1/0101-3289-rbce-37-01-0020.pdf>. Acesso em: 10 set. 2020