Resumo
This article proposes a reflection on teaching practice in Basic Education in light of the National Common Curricular Base (BNCC) and its impacts on the curriculum and teacher training. The BNCC, as the guiding document for education in Brazil, establishes the essential knowledge, skills and abilities that all students must develop throughout basic education. In this context, the role of the teacher is fundamental, as he is the mediator between the content proposed by BNCC and his pedagogical practice. The objective of this work is to analyze how the BNCC influences teaching practice, considering the challenges and possibilities that arise from this relationship. To this end, a bibliographical review was carried out on the BNCC, teacher training and pedagogical practice in basic education. The results indicate that the BNCC has significant impacts on the school curriculum and teacher training, requiring a reorganization of educational practices and greater attention to the skills and abilities that must be developed by students. In view of this, it is concluded that it is essential to rethink teacher training and pedagogical practice, seeking greater articulation between BNCC content and teaching methodologies, in order to guarantee quality education aligned with the demands of contemporary society.
Referências
DIAS, R.E. Políticas de currículo e avaliação para a docência no espaço Iberoamericano. Revista Práxis Educativa, 2016. Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa>. Acesso em 26 abril 2024.
DIAS, R.E. Currículo, Docência e seus Antagonismos no Espaço Iberoamericano. Investigación Cualitativa. 2017.
DIAS, R.E.; LOPES, A. Sentidos da prática nas políticas de currículo para a formação de professores. Currículo sem Fronteiras. 2009.
FRANGELLA, R. de C. Políticas de formação do alfabetizador e produção de políticas curriculares: pactuando sentidos para formação alfabetização e currículo. Revista Práxis Educativa. 2016.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia - saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro, Paz e Terra. 1996.
LACLAU, E. Inclusão, exclusão e a construção de identidades. In: A. AMARAL JR; J. BURITY, Inclusão Social, identidade e diferença: Perspectivas Pós-estruturalistas de Análise Social. São Paulo, Annablume, p. 21-38. 2006.
LACLAU, E. La razón populista. Buenos Aires, Fondo de Cultura Econômica, 312 p. 2005.
LACLAU, E.; MOUFFE, C. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. Tradução de Joanildo Burity, Josias de Paula Jr. e Aécio Amaral. São Paulo, Intermeios, 286 p. 2015.
LOPES, A.C. Normatividade e intervenção política: em defesa de um investimento radical. In: A. LOPES; D. MENDONÇA (orgs.), A teoria do discurso de Ernesto Laclau - ensaios críticos e entrevistas. São Paulo, Annablume, p. 117-147. 2015.
MACEDO, E.; FRANGELLA, R. de C. Políticas de currículo ou Base Nacional Comum: debates e tensões. Educação em Revista. Belo Horizonte. 2016.
MENDONÇA, D. de. Como olhar “o político” a partir da teoria do discurso. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, 2009.
MENDONÇA, D. de. O Limite da Normatividade na Teoria Política de Ernesto Laclau. Lua Nova, São Paulo. 2014.
NUNES, C.; OLIVEIRA, D. Trabalho, carreira, desenvolvimento docente e mudança na prática educativa. Educação e Pesquisa, São Paulo. 2017.
OLIVEIRA, A. de.; LOPES, A.C. A abordagem do ciclo de políticas: uma leitura pela teoria do discurso. Cadernos de Educação, Pelotas. 2011.
PEREIRA, F. Formação de professores e epistemologia do trabalho docente. In: R. de C. FRANGELLA; M.-E. OLIVEIRA (orgs.), Currículo e formação de professores: sobre fronteiras e atravessamentos. Curitiba, Editora CRV. 2017.
RIBEIRO, A. Base Nacional Comum Curricular - debates e movimentos. Rio de Janeiro, 2017.
TEIXEIRA, I.A. de C. Da condição docente: primeiras aproximações teóricas. Educação & Sociedade. 2007.