THE FUNDAMENTAL ROLE OF DEMOCRATIC MANAGEMENT AND COORDINATION IN PUBLIC EDUCATION NETWORK SCHOOLS
THE FUNDAMENTAL

Palavras-chave

School management; Democratic coordination; Public education.

Como Citar

Maria da Silva, J. ., Berto Silva, G. ., Edjanir Cândido Pereira, M. ., Margarete do Nascimento Mendonça, M. ., Holond de Lima Rocha, K., Maria Monteiro da Silva, G., Marcia de Mendonça Oliveira, G. ., Carlos Vanderlei da Silva, J. ., da Silva Lima, A. ., & Cristina Sousa, M. . (2024). THE FUNDAMENTAL ROLE OF DEMOCRATIC MANAGEMENT AND COORDINATION IN PUBLIC EDUCATION NETWORK SCHOOLS. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 5(03), 19–30. https://doi.org/10.51249/gei.v5i03.2055

Resumo

This study analyzes the importance of democratic management and coordination in public schools, focusing on the emergence and evolution of this concept throughout history, as well as the different ways in which these principles operate, considering the diversity of profiles existing in each educational institution. The relevance of responsible bodies, such as the Department of Education, in monitoring compliance with these principles is highlighted. The study also addresses the steps that led to the adoption of democratic management as a way to improve educational policies, highlighting the presence of trained professionals to guarantee students' educational rights. It is concluded that democratic management is essential to ensure students' rights and fulfill the school's fundamental role in the educational process.

https://doi.org/10.51249/gei.v5i03.2055
THE FUNDAMENTAL

Referências

AMORIM, Dalmo de Souza. Modelos interdisciplinares e multiprofissionais: a questão da interdisciplinaridade na saúde. Ribeirão Preto: Holos, 2007.

CHIAVENATO, Idalberto. Gestão de pessoas: e o novo papel dos recursos humanos nas organizações. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.

PATTO, Maria Helena Souza. Introdução à psicologia escolar. 3.ed. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1997.

ROCHA, Maria Nilda de Cequeira. Histórico da Gestão Democrática. Disponível em: http://www.pedagogiaaopedaletra.com.br/posts/historico-da-gestaodemocratica. Acesso em: 26 abril 2024.

SOUSA, Dalvaneide Confessor; OLIVEIRA, Roberto Veras de. Desafios da gestão democrática na escola: estudo de caso na Escola Municipal do Ensino Fundamental Senador José Sarney. 2018.

SILVA, Josias Benevides da. Um olhar histórico sobre a gestão escolar. Educação em Revista, 2007, v.8, n.1, p.21-34. Disponível em: http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/viewFil e/616/499. Acesso em 26 abril 2024.

PROCÓPIO, Maria do Socorro. Gestão democrática e o ensino fundamental em Pernambuco: Entendendo o Projeto Político Pedagógico na nova democracia. Disponível em: http://www.alepe.pe.gov.br/paginas/vermonografia.php?doc=Maria+do+Socorro+P roc%F3pio.pdf. Acessado em 06 maio 2024.

OLIVEIRA, João Ferreira de; MORAES, Karine Nunes de; DOURADO, Luiz Fernando. Gestão escolar democrática: definições, princípios e mecanismos de implementação. Políticas e Gestão na Educação. Disponível em: http://www.letraviva.net/arquivos/2012/anexo-1 -Gestao-escolar-democraticadeflnicoes,-principios-e-mecanismos-de-implementacao.pdf. Acesso em 05 maio 2024.

LOPES, Tiago; SILVA, Tiago. A escola e a sua função social. Disponível em: < http://trabszttt.blogspot.com.br/2008/02/escola-e-sua-funosocial.html>. Acesso em 05 maio 2024.

COSTA, Vera Lúcia Pereira. Função social da escola. 2013.

CARDOSO, Angélica Maria; LARA, Ângela Mara de Barros. Sobre as funções sociais da escola. IX Congresso Nacional de Educação — EDUCERE. 2014.

PARO, Vitor Henrique. O caráter político e administrativo das práticas cotidianas na escola pública. Em Aberto, Brasília, ano 11, n.53, jan./mar. 1992. Disponível em:< http://emaberto.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/viewFile/792/711>. Acesso em 25 abril 2024.

PIMENTA, Selma Garrido. A Construção do Projeto Político Pedagógico na Escola de 1 a grau. In: série Idéias. Nº8. São Paulo: Cortez, 1997.

GARCIA, Jeferson Diogo de Andrade; BARBIERI, Aline Fabiane; VIANA, Bruno Ferraz. O caráter político e administrativo das práticas cotidianas na escola pública: apontamentos iniciais. 2020.

DRABACH, Neila Pedrotti; MOUSQUER, Maria Elizabete Londero. Dos primeiros escritos sobre administração escolar no Brasil aos escritos sobre gestão escolar: mudanças e continuidades. Currículo sem Fronteiras, v.9, n.2, 2009. Disponível em: < http://www.curriculosemfronteiras.org/v019iss2articles/drabach-mousquer.pdf>. Acesso em 04 maio 2024.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Métricas

Carregando Métricas ...