Resumo
This paper, promotes an analysis of the practice of teaching in higher education and of changes in relation to the teaching and learning process, through law of the states of Santa Catarina (Brazil) published on March 16 in the Official Gazette of the State and law, nº.343, of March 2020, from the Ministry of Education, which suspended face-to-face classes in favor of exercising academic activities in 2020 remotely. The methodology of this paper is located on the border between the narrative of selected events and the analysis constructed from the experience of changing attitudes and adapting didactic – pedagogical, procedures in the teaching and learning process of the school year, from the classroom to the model remote. It is considered important to reflect and criticize the practices adopted in the area of education by the federal and state governments, in this period of pandemic.
Referências
CLANDININ, D. Jean. CONELLY, F. Michael. Pesquisa narrativa: experiências e história na pesquisa qualitativa. Uberlândia: EDUFU, 2011.
BAUMAN, Zygmunt. Sobre educação e juventude: conversas com Riccardo Mazzeo. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.
BORGES, Tiago Daher Padovezi. Santa Catarina: a descentralização decisória e o iminente colapso do sistema de saúde. Data: 12/7/2020. ESPECIAL ABCP. Disponível em: https://cienciapolitica.org.br/analises/especial-abcp-2a-edicao-estados-regiao-sul-enfrentamento/artigo/especial-abcp-acoes-santa-catarina Acesso em: 10 de out. 2020.
BOTTAMEDI, Felipe. De meses a anos: as previsões dos especialistas para a vida voltar ao normal. ND+ [On-line]. Data: 08/05/2020. Disponível em: https://ndmais.com.br/saude/de-meses-a-anos-as-previsoes-dos-especialistas-para-a-vida-voltar-ao-normal/ Acesso em: 16 ago. 2020.
BOURDIEU, Pierre. A reprodução: Elementos para uma teoria do sistema de ensino. Petrópolis: Vozes, 2008.
BRASIL. DIÁRIO OFICIAL DA UNIÃO. Publicado em: 19/03/2020. Edição: 54-D. Seção: 1 – Extra. Página: 1. Ministério da Educação. Portaria Nº 345, DE 19 DE MARÇO de 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/web/dou/-/portaria-n-345-de-19-de-marco-de-2020-248881422?inheritRedirect=true&redirect=%2Fweb%2Fguest%2Fsearch%3FqSearch%3DPortaa%2520345%2520de%252019%2520de%2520mar%25C3%25A7o%2520de%25202020 Acesso em: 16 ago. 2020.
_______. PORTAL DA CÂMARA DOS DEPUTADOS. LEI Nº 9.394, DE 20 DE DEZEMBRO DE 1996. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1996/lei-9394-20-dezembro-1996-362578-publicacaooriginal-1-pl.html Acesso em: 16 ago. 2020.
ESTADO DE SANTA CATARINA. DIÁRIO OFICIAL DE SANTA CATARINA. Decreto nº 507 do Governo de Santa Catarina publicado no dia 16 de março no Diário Oficial do Estado. [On-line]. Disponível em:http://www.doe.sea.sc.gov.br/material2/Edicao_Extra/Jornal_2020_03_16-A.pdfASS.pdf Acesso em: 22 ago. 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2000.
FREITAS FILHO, Luciano. Em defesa da escola: reflexão sobre a Educação Domiciliar. Disponível em: https://www.justificando.com/2019/03/25/em-defesa-da-escola-reflexoes-sobre-a-educacao-domiciliar-homeschooling/ Acesso em: 22 ago. 2020.
HABERMAS, Jürgen. Consciência moral e agir comunicativo. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2003.
MARX, Karl e ENGELS, Friedrich. O manifesto comunista. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998.
MÉSZÁROS, Istvaán. A educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2008.
MORAN, José Manoel. O que é Educação à distância. Universidade de São Paulo, 2002. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/dist.pdf. Acesso em: 18 ago. 2020.
OLIVEIRA. Amurabi. As desigualdades educacionais no contexto da pandemia do COVID-19. Boletim cientistas sociais, n. 85, 16 de julho de 2020. Disponível em: http://anpocs.org/index.php/publicacoes-sp-2056165036/boletim-cientistas-sociais/2417-boletim-cientistas-sociais-n-85 Acesso em: 03 out. 2020.
_________, Amurabi. A Quarentena é branca: classe, raça, gênero e colonialidade. REALIS, v.10, n. 01, Jan-Jun. P.193-203, 2020 – ISSN 2179-7501. Disponível em: file:///C:/Users/Usuario/Documents/01%20Trabalho%20Livros/02%20Educa%C3%A7%C3%A3o%20e%20Pandemia/Textos%20de%20apoio/247623-180702-1-PB.pdf Acesso em: 10 de out. 2020.
PARREIRAS, Mateus. Coronavírus: isolamento social amplia violência doméstica. Estado de Minas Gerais. Data: 11/05/2020 [On-line]. Disponível em: https://www.em.com.br/app/noticia/gerais/2020/05/11/interna_gerais,1146100/coronavirus-isolamento-social-amplia-violencia-domestica.shtml Acesso em 10 set. 2020
PONTE. Um vírus e duas guerras: mulheres enfrentam em casa a violência doméstica e a pandemia da Covid-19. Amazônia Real, Agência Eco Nordeste, #Colabora, Portal Catarinas e Ponte Jornalismo, 18 de junho de 2020. Disponível em: https://ponte.org/mulheres-enfrentam-em-casa-a-violencia-domestica-e-a-pandemia-da-covid-19/. Acesso em: 16 ago. 2020.
PORCHEDDU, Alba. Zygmunt Bauman: Entrevista Sobre A Educação. Desafios Pedagógicos E Modernidade Líquida. Segunda parte da entrevista: Os desafios da educação: aprender a caminhar sobre areias movediças. Cadernos de Pesquisa, v. 39, n. 137, maio/ago. 2009.
Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/v39n137/v39n137a16.pdf. Acesso em 18 fev. 2021.
REID, Michael. Ascensão e queda do Consenso de Washington. In: O Continente esquecido: a batalha pela alma latino-americana. Rio de Janeiro: Elsevier, 2008.
RODRIGUES, Horácio Wanderlei. Direito educacional em tempos de pandemia: normas de caráter temporário. Revista Consultor Jurídico, 23 de abril de 2020. Disponível em: https://www.conjur.com.br/2020-abr-23/direito-pos-graduacao-direito-educacional-tempos-pandemia-normas-temporarias. Acesso em: 18 ago. 2020.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A Cruel Pedagogia do Vírus. Coimbra: Almedina S.A., 2020.
SOUZA, Kátia R. et al. Trabalho remoto, saúde docente e greve virtual em cenário de pandemia. Trabalho, Educação e Saúde, vol 19, 2021.