Abstract
The present study aims to discuss and understand the implementation and organization of Specialized Educational Assistance-SEA while tool for accessing the inclusive process in the Brazilian educational system. It examines the organization, the implementation process and the methodology of this new educational model, through the most recent theoretical and legal assumptions. A debate was developed around the characteristics and challenges that permeate special education as a priority service for the inclusive process of students with disabilities, autistic spectrum disorder and high abilities/giftedness in ordinary schools, with a view to meeting their needs, in a so that they can overcome the barriers imposed by the common school and participate in their class with autonomy. The present article favored the qualitative approach and the bibliographic research as a technique. The study was based on national and international legal texts and on the concepts of Mantoan (2010), Glat & Ferreira (2005), Smith (2008), Dorziat (2015), Fávero (2005), Minayo (2001), among others.
References
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Parecer CNE/CEB n.º 13/2009. Diretrizes Operacionais para o atendimento educacional especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Diário Oficial da União, 25 de setembro de 2009.
_____, Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial. Nota Técnica nº11 de 2010. Dispõe sobre Orientações para a institucionalização da oferta do Atendimento Educacional Especializado – AEE em Salas de Recursos Multifuncionais, implantadas em escolas regulares. Disponível em: www.mec.gov.br/seesp. Acesso em: 29. Agosto. 2010.
______ Constituição (1998). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, Centro Gráfico, 1988.
______ Declaração de Salamanca e Linha de ação sobre necessidades educativas especiais. Brasília: CORDE, 1994.
______, Presidência da República. Decreto nº 6.751, de 17 de março de 2008. Dispõe sobre o atendimento educacional especializado, regulamenta o parágrafo único do art.60 da Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, e acrescenta dispositivo ao Decreto n. 6.253, de 13 de novembro de 2007. Diário Oficial da União, Brasília, nº188, 18 de setembro de 2008. Seção 01.p.26.
______. Lei 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão das Pessoas com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União 2015; 7 jul.
______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Manual de Orientação: Programa de Implantação de Sala de Recursos Multifuncionais. Brasília, DF, 2010.
______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília, DF, 2008.
FÁVERO, Maria Angêla Bravo. Trajetória e sobrecarga emocional da família de crianças autistas: relatos maternos. Ribeirão Preto, 2005.175 p. Dissertação de Mestrado, apresentada a Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto/USP – Área de concentração: Psicologia.
GLAT, R.; FERNANDES, E.M. Da Educação segregada à educação inclusiva: uma breve reflexão sobre os paradigmas educacionais no contexto da educação especial brasileira. Revista Inclusão, Brasília, v. 1, n. 1, p. 35-39, 2005.
MANTOAN, M. T. E. Diferenciar para Incluir ou para Excluir? Por uma Pedagogia da Diferença. Educação Inclusiva. Revista da Pró Inclusão/Associação Nacional dos Docentes De Educação Especial., V. 6, P. 11-14, 2015.
MINAYO, M. C. S. (Org). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21 ed. Petropólis: Vozes, 2002.
PICCHI, Magali Bussab. Parceiros da Inclusão Escolar. São Paulo:Arte & Ciência, 20025. 115p.
ROPOLI, Edilene Aparecida; MANTOAN, Maria Teresa Eglér [et al.]. A Educação Especial na Perspectiva da Inclusão Escolar: a escola comum inclusiva – Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial-Fortaleza: Universidade Federal do Ceará, 2010.
SANTOS, Maria Terezinha da Consolação Teixeira dos. O Projeto Político Pedagógico, Autonomia e Gestão Democrática. IN: ROPOLI, Edilene Aparecida; MANTOAN, Maria Teresa Eglér [et al.]. A Educação Especial na Perspectiva da Inclusão Escolar: a escola comum inclusiva – Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial-Fortaleza: Universidade Federal do Ceará, 2010.