Resumo
Electronic media are increasingly present in the lives of teachers and students, but their use in teaching is still very restricted or often non-existent. We present in this study an analysis of the use of electronic media in the classroom by teachers. For that, it used the theoretical references of Almeida (2000); Behrens (2001); Coast (2005); Fantin (2006); Fischer (2007), as well as LDB, Moran, PCNs and Perrenoud (2000). The research methodology used privileged the bibliography. The research results point to the need for investment in initial and continuing education, which can contribute to the implementation of projects aimed at the use of electronic media in the school environment.
Referências
ALMEIDA, Maria Elizabeth de. ProInfo: Informática e Formação de Professores. In Série de estudos. Secretaria de educação a Distância. Brasília: Estação das Mídias, 2000, 192 p.
BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas Tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2001.
BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEE, 1997.
COSTA, Silva. Mídia – Educação no Contexto Escolar: Mapeamento Crítico dos Trabalhos realizados nas Escolas de Ensino Fundamental em Florianópolis – UFSC, 2005.
DEMO, Pedro. Avaliação Qualitativa. 8ª ed. São Paulo: Autores Associados, 2005.
DEMO, P. 1998. Questões para a Teleducação. Petrópolis: Vozes.
DEMO, Pedro. A Tecnologia na Educação e na Aprendizagem - Palestra ministrada no dia 27/5/2000 no Educador 2000 -- Congresso Internacional de Educação.
FANTIN, Monica. Mídia-Educação: conceitos, experiências, diálogos Brasil - Itália. Florianópolis: Cidade Futura, 2006.
FISCHER, Rosa Maria Bueno. Revista Brasileira de Educação. V. 12, n.35. Rio de Janeiro, maio/agosto. 2007.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 35. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.
LDB - Leis de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. LEI No. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. D.O. U. de 23 de dezembro de 1996.
LUDWIG, Antonio Carlos Will. Fundamentos e Prática de Metodologia Cientifica. São Paulo: Vozes, 2009.
KENSKI, Vani Moreira. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2007.
KURY. Adriano da Gama. Minidicionário da Língua Portuguesa. São Paulo: FTD, 2001.
PEREIRA, José Matias. Manual de Metodologia da Pesquisa Científica. Alta Books Editora, 2009.
PERRENOUD, Philipe. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
Ministério da Educação cultura e do Desporto. Programa Nacional de Informática na Educação - PROINFO. 1997.
MORAN, José Manuel, MASETTO, Marcos T., BEHRENS, Marilda A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2000.
MORAN, José Manuel. Como utilizar a Internet na Educação. Disponível em Acesso em 2 ago.2003.
_______. Mudar a forma de ensinar e de aprender com tecnologias. Acessível em:http://www.eca.usp.br/prof/moran/uber.htm Acesso em setembro de 2007.
SANDHOLTZ; J. H., RINGSTAFF. C., DWYER, D.C. Ensinando com tecnologia: criando salas de aula centradas nos alunos. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.