Resumo
This article is the result of bibliographic research carried out with the aim of knowing the digital technologies applied as a methodological tool in the teaching of history, therefore understanding the paths and challenges encountered in the current scenario of Brazilian education. The methodology adopted in the research is based on dialectical historical materialism, which focuses on the essence and concreteness of the object to be researched. Thus, we sought theoretical references that dialogue with the theme, among them: Simões (2002), Tajra (2000), Morais (2008), Schmidt (2004), Tardif (1998), Marx (2007), Kenski (2003) ) between others. Given this, one can count on a diverse universe of communication technologies. From the point of view that education has developed significantly in historical terms, presenting itself more open to changes in habits, values, customs and worldview present in society.
Referências
ALTOÉ, A.; SILVA, H. O Desenvolvimento Histórico das Novas Tecnologias e seu emprego na Educação. In: ALTOÉ, A.; COSTA, M. L. F.; TERUYA, T. K. Educação Novas Tecnologias. Maringá: Eduem, 2005, p 13-25.
DANTAS, Camila Guimarães. Notas sobre a escrita da História em suporte digital. In: Simpósio Nacional de História, 25, 2009, Fortaleza - CE. Anais do XXV Simpósio Nacional de História - História e Ética. Fortaleza: Editora da UFC, 2009.p.32
DESLANDES, Suely. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 34. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
KENSKI, V. M. Em direção a uma ação docente mediada pelas tecnologias digitais. In: BARRETO, R. G. (Org.) Tecnologias educacionais e educação à distância: avaliando políticas e práticas. Rio de janeiro: Quartet, 2007.
LE GOFF, Jacques. História e memória. 5. ed. Campinas, SP: UNICAMP, 2003, p.460.
MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã São Paulo: Boitempo, 2007.
MORAIS, Artur Gomes. Ortografia: ensinar e aprender. São Paulo: Ática, 2008. P.06.
NETTO, José Paulo. Introdução ao Estudo do Método de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2011.
SCHMIDT, Maria A. A formação do professor de história e o cotidiano da sala de aula. In: BITTENCOURT, Circe (Org.). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004. P.57.
SIMÕES, V. A. P. Utilização de novas tecnologias educacionais nas escolas da rede estadual da cidade de Umuarama – PR. Dissertação de mestrado em educação. UFU, 2002.p.22
TAJRA, Sanmya Feitosa; Informática na Educação: novas ferramentas pedagógicas para o professor da atualidade. 2 ed. São Paulo: Erica, 2000. P.53
TARDIF, M; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Rio de Janeiro: Vozes, 2005.