Resumo
This article aims to analyze and understand how Integral Education and Teacher Training takes place, given that it is of paramount importance for the teaching and learning process. Therefore, integral education is multifaceted and understands that it must guarantee the full development of the human being in all its spheres. In this intellectual, physical, emotional, social and cultural context, aiming to contribute to the change and improvement of the educational system, seeking to improve the professional competence of teachers, encouraging them to actively participate in educational innovation, thus improving the quality of education.
Referências
C.; CAVALIERE, Ana Maria V. (org.). Educação brasileira e (em) tempo integral. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2002, p. 133-146.
COELHO, Lígia M. C. C. Formação continuada do professor e tempo integral: uma parceria estratégica na construção da educação integral. In: COELHO, Lígia M. C. Gestão. Brasília: MEC/INEP, 2002.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo, SP: Atlas, 2002.
GONDRA, José Gonçalves; SCHUELER, Alessandra. Educação, poder e sociedade no império brasileiro. São Paulo: Cortes, 2008.
LIBÂNEO, J. C. Organização e gestão da escola: teoria e prática. Goiânia: Alternativa, 2000.
MINAYO, M. C. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: ______. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2002.
MOURA, Manoel O. O educador matemático na coletividade de formação. In: TIBALLI, Elianda F. A.; CHAVES, Sandramara M. Concepções e práticas em formação de professores: diferentes olhares. Rio de Janeiro: DP&A, 2003, p. 129-145.
PEREIRA, S. M. de S. Bullying e suas implicações no ambiente escolar. São Paulo: Paulus, 2009.
PIMENTA, S.G. (Org.) Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999
TARDIF, M.; saberes docentes e Formação Profissional. Petrópolis, RJ, vozes ,2002.