Abstract
This communication deals with the analysis of an improvisation by guitarist Nelson Faria in the song Incompatibilidade de Gênios by João Bosco and Aldir Blanc recorded on the album Nelson Faria & Frankfurt Radio Bigband – Live In Frankfurt. Before, we will present a brief historical context of the electric guitar problem in Brazil followed by a biographical synthesis of Nelson, later we will make the harmonic and melodic analysis, followed by an analysis using the theory of topics applied to popular music, seeking to identify aspects that point to a friction of musicalities present in Brazilian instrumental music or Brazilian jazz and contribute to the debate of musicology in the area. The present work is part of a larger research at master's level with incipient results.
References
BASTOS, Marina Beraldo; PIEDADE, Acácio Tadeu de C. O desenvolvimento histórico da “música instrumental”, o jazz brasileiro. In:XVI Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Música. Brasília: ANPPOM. 2006.
BOMFIM, Wanderson Ferreira. Nelson Faria: desafios iniciais na sua formação como músico e professor de guitarra. 2016.
CANCLINI, Néstor García. Hybrid Cultures: Strategies for Entering and Leaving Modernity. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1995
CARAVEO, Saulo Christ.Uma breve história da guitarra elétrica: a conquista acadêmica no Brasil. Encontro Regional Norte da ABEM, v. 9, 2016.
CASTRO, Guilherme A. S.. Guitarra elétrica: entre o instrumento e a interface. In: Anais do XVII Congresso da Anppom, São Paulo, 2007.
CHEDIAK, Almir. Harmonia e Improvisação. Vols. 1 e 2. São Paulo: Lumiar, 1988
CHEDIAK, Almir. Songbook: João Bosco, volumes 1, 2 e 3. Rio de Janeiro: Lumiar 2003.
COKER, Jerry. The Jazz Idiom. E. Cliffs, N. J.: Prentice-Hall, Inc., 1978. Coleção Revista da Música Popular. Rio de Janeiro, Funarte: Bem-Te-Vi Produções Literárias, 2006
FARIA, Nelson. A arte da Improvisação. Irmãos Vitale, 1991. FARIA, Nelson. Acordes Arpejos E Escalas. Irmãos Vitale, 1999.
FARIA, Nelson. Depoimento concedido no programa Um Café la em Casa, Rio de Janeiro. 2020. Duração: 2:14h. Disponível em: https://www.youtube.com/live/zRVWyTbJnwg?feature=share Acesso em: 17/07/2023.
FARIA, Nelson. Harmonia Aplicada ao Violão e à Guitarra. Irmãos Vitale, 2009.
FARIA, Nelson .The Brazilian guitar book." O'Reilly Media, Inc.", 2011.
FREITAS, Paulo S. R. Teoria da Harmonia na Música Popular: uma definição das relações entre os acordes na Harmonia Tonal. São Paulo: UNESP, 1995.
GUEST, Ian. Arranjo. Rio de Janeiro: Lumiar, 1996. 3 Vols.
GUEST, Ian. Harmonia-Metodo Pratico 1. Irmãos Vitale, 2006. 3 Vols.
INCOMPATIBILIDADE DE GÊNIOS. João Bosco e Aldir Blanc (Compositores). Nelson Faria (Interprete, guitarra). Local de publicação: Independente, 2011. CD. Álbum: Nelson Faria & Frankfurt Radio Bigband – Live In Frankfurt
MELLO, Rurion Soares. O “popular” em Egberto Gismonti. In: Novos Estudos CEBRAP nº 78, São Paulo, 2006.
MENDONÇA, Gustavo da Silva Furtado. A guitarra elétrica e o violão – o idiomatismo na música de concerto de Radamés Gnattali. UNIRIO, 2006. Dissertação de Mestrado
PIEDADE, Acácio Tadeu de C; FALQUEIRO, Allan Medeiros. A retórica musical da MPB: uma análise de duas canções brasileiras. DAPesquisa, v. 2, n. 4, p. 463-471. 2007
PIEDADE, Acácio TC. A teoria das tópicas e a musicalidade brasileira: reflexões sobre a retoricidade na música. El oído pensante, v. 1, n. 1, p. 1-23, 2013.
PIEDADE, Acácio Tadeu de C. Expressão e sentido na música brasileira: retórica e análise musical. Revista eletrônica de musicologia, v. 11, p. 1-15, 2007.
PIEDADE, Acácio Tadeu de C. Jazz, música brasileira e fricção de musicalidades.Opus, v. 11, n. 1, p. 197-207, 2005.
PIEDADE, Acácio Tadeu de C. Música Popular, expressão e sentido: comentários sobre as tópicas na análise da música brasileira. Revista Da Pesquisa, v. 1, 2005.
PIEDADE, Acácio Tadeu de C. Perseguindo fios da meada: pensamentos sobre hibridismo, musicalidade e tópicas.Per Musi, p. 103-112, 2011.
PIEDADE, Acácio Tadeu de C; DUWE, Menan Medeiros. Projeto de Pesquisa Estudos em análise musical e musicologia: da estrutura do texto musical ao contexto sócio- cultural e histórico. DAPesquisa, v. 4, n. 6, p. 478-488. 2009
REILY, Suzel Ana. Hybridity and segregation in the Guitar Cultures of Brazil. In: GuitarCultures. New York: Berg Publishers, 2001.
ULHÔA, Martha T.. Pertinência e música popular - Em busca de categorias para análise da música brasileira popular. In: Anais do III Congresso Lationoamericano IASPM – LA. Santiago, Chile, 2000.
ULHÔA, Martha T. Nova História, Velhos Sons: Notas para ouvir e pensar a música brasileira popular. In: Debates, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 78-101, 1997.
VISCONTI, Eduardo de Lima. A guitarra elétrica na música popular brasileira: os estilos dos músicos José Menezes e Olmir Stocker. Campinas, SP:[sn], 2010.
VISCONTI, Eduardo de Lima. A Guitarra Brasileira de Heraldo do Monte. Campinas: UNICAMP, 2005. Dissertação de Mestrado.