Abstract
This article studied the integration of active methodologies in teaching activities. As such, the problem aimed to determine to what extent active methodologies can be adapted to different educational contexts and levels of teaching. Aware of this, the main objective was to analyze the effective use of active methodologies in teaching activities, focusing on problem-based learning, project-based learning, and flipped classroom. As a methodology, a qualitative literature review was explored. In the results, it was observed that the application of active methodologies has shown significant improvements in the understanding and retention of content, as well as the development of essential skills for the 21st century, such as critical thinking, autonomy, and problem-solving ability. These methodologies have the potential to be adapted to various educational contexts, from early childhood education to higher education. A suggestion for future research is to further investigate the specific challenges faced in the adaptation of active methodologies, such as educators’ resistance to change, lack of material resources, and insufficient institutional support.
References
ALBUQUERQUE, Aline Vieira de. Educação mediada por tecnologias: formação docente e inovação metodológica. 2022. 200 f. Tese (Doutorado em Políticas Públicas e Formação Humana) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2022.
FONTEQUE, Vanessa Santos. Metodologias ativas no ensino fundamental: A sala de aula invertida para o desenvolvimento de competências no componente curricular de língua portuguesa. 2022. 229 f. Tese (Doutorado em Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias) - Universidade Pitágoras Unopar, Londrina, 2022.
KIELING, Helena dos Santos. Educação linguística na infância: uma abordagem de ensino de línguas adicionais com crianças e metodologias ativas sob a perspectiva ecológica. 2023. 151 f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2023.
MACHADO, Jacqueline Mari. Canvas 2P: Uma ferramenta de planejamento para o ensino híbrido enriquecido com metodologias ativas. 2022. 148 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2022.
MICHELOTTI, Angela. O uso das metodologias ativas como promotoras da alfabetização científica no ensino de ciências. 2022. Tese (Doutorado em Educação em Ciências Química da Vida e Saúde) - Universidade Federal de Santa Maria, Porto Alegre, 2022.
OLIVEIRA, Fernando Vasconcelos de. Aprendizagem baseada em problemas, por meio de temáticas, como metodologia ativa facilitadora no ensino de química. 2022. Tese (Doutorado em Educação em Ciências Química da Vida e Saúde) - Universidade Federal de Santa Maria, Porto Alegre, 2022.
PIFFERO, Eliane de Lourdes Fontana. Uso de metodologias ativas no ensino de biologia durante a pandemia: Desafios e possibilidades. 2022. 143 f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências Química da Vida e Saúde) - Fundação Universidade Federal do Pampa, Porto Alegre, 2022.
RIBEIRO, Luciano Andrade. Processos formativos e subjetivos da docência e da discência na nova configuração da sala de aula. 2022. 131 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2022.
ROCHA, Debora Ferreira da. O texto dissertativo-argumentativo na escola básica: Contribuições da análise textual dos discursos e das metodologias ativas para o ensino da escrita. 2023. 214 f. Tese (Doutorado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.
SANTOS, Fabio Francisco Costa dos. Os desafios das metodologias ativas para o ensino na área das tecnologias de informação e comunicação: Estudo do caso “Apple Developer Academy”. 2023. Tese (Doutorado em Educação em Ciências Química da Vida e Saúde) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2023.
SOUZA NETO, Pio Marinheiro de. Metodologias ativas e as diretrizes curriculares nacionais: Avaliação do alinhamento metodológico de curso de administração. 2023. 315 f. Tese (Doutorado em Administração) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2023.
VITIELLO, Maria Gorett Freire. O letramento digital e o uso das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDICs) na formação do assistente social. 2023. 249 f. Tese (Doutorado em Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias) - Universidade Pitágoras Unopar, Londrina, 2023.